Broušení a hrubé leštění v karosárně

  • Jakmile dostanete poškozené vozidlo do karosárny, prvním krokem je demontáž dekoračních prvků a veškerých součástí, které brání ve snadném přístupu k celému místu opravy.

  • Krok 1 – Řezání kovových dílů

    Krok 1 – Řezání kovových dílů

    Poté odřízněte veškeré poškozené panely nebo díly.

    Pro řezání kovů nabízí společnost 3M Řezací kotouč Cubitron™ II (dostupný o průměru 75 a 115 mm), který se používá s 3M Úhlovou bruskou. Umožňuje přesné, čisté, přímé řezné linie a rychlé řezání.

    Pokud se přímo za odřezávaným panelem nachází konstrukční součásti, je doporučeno použít 3M Cubitron™ II Pásovou brusku k odstranění bodových svarů k panelu za poškozeným dílem. To pomáhá předejít jakémukoli poškození součástí za panelem, a tím šetří peníze a čas, protože nepotřebujete speciální vrtačky pro vysokopevnostní ocel.

  • Krok 2

    Krok 2 – Práce s kovem pro odstranění svařovacích linek či bodů umožňující další demontáž poškozených dílů

    • 3M určila 3 hlavní třídy brusiva, které vám pomohou dosáhnout optimálního výsledku opravy: P36, P60 a P80. Podle velikosti opravy a přístupnosti k danému místu můžete vybírat mezi různými typy a průměry abraziv.
    • a) Použijte 3M Cubitron™ II Roloc™ Kotouče (50 nebo 75 mm) pro rychlou výměnu nástroje pomocí 3M Roloc™ Rychlopřípojného systému. Dřík Roloc™ má barevné kódování pro snadnější identifikaci správné třídy.
    • b) Použijte 3M Cubitron™ II Fíbrové kotouče (dostupné ve velikosti 115 mm, 125 mm a 180 mm) pro práci na větší opravované ploše, kde je při opravě karoserie vyžadována rychlost.
    • c) Použijte 3M Cubitron™ II Brusné pásy pro optimálně otevřená místa broušení (namísto používání vrtací korunky). Cubitron™ II Brusné pásy jsou dostupné ve 3 velikostech (10 × 330 mm, 13 × 457 mm a 20 × 520 mm).
    • Pomocí 3M Cubitron™ II Brusných pásů můžete rovněž snadno odstranit jakékoli díly, které byly připevněné laserovým svařováním pomocí OEM procesu."
    • Dalším krokem procesu je narovnání a vyrovnání opravovaného místa s novým dílem.
    • Je jedno, jestli svařujete, pájíte natvrdo nebo lepíte, nyní musíte očistit spojované plochy. Pokud jsou vyžadovány holé kovové povrchy, použijte jeden z následujících procesů.
  • Krok 3

    Krok 3 – Odstraňování laku před svařováním nebo lepením pro obnažení materiálu až na holý kov za účelem opravy

    • Pro odstraňování laku a rzi v karosárně nabízí společnost 3M několik řešení podle toho, jaké vybavení máte k dispozici nebo chcete použít.
    • a) Použijte 3M Štětinové kotouče na nástrojích s vysokými otáčkami (8000 až 18000 ot./min v závislosti na velikosti) pro dosažení dobré a rovnoměrné povrchové úpravy během rychlého oloupávání.
    • b) Použijte Scotch-Brite™ CSD kotouč (kotouč pro olupování a čištění) XT pro tvrdé povrchy s nástroji &s otáčkami 4000 až 6000 ot./min. Scotch-Brite™ CSD XT poskytuje rychlý výkon a dlouhou životnost, ale zanechává mírně hrubší povrch.
    • c) Použijte Scotch-Brite™ CSD (kotouč pro olupování a čištění) GP (měkký) pro& měkčí podklady, jako je hliník, s nástroji s otáčkami 4000 až 6000 ot./min. Scotch-Brite™ CSD GP poskytuje rychlý výkon a maximální flexibilitu a zanechává jemnější povrch.
    • Všechna tato výše uvedená řešení se výborně hodí pro odstraňování kovových otřepů, zanechávají ocel netknutou a minimalizují vznik škrábanců pro zajištění čistého podkladu pro svařování, tvrdé pájení či lepení.
    • Následující krok postupu určuje doporučení výrobce OEM.
    • 3M nabízí řešení pro lepení a podpůrný materiál pro vylepšení procesu svařování (např. ochranný papír proti jiskrám při svařování a osobní ochranné prostředky pro svařování, např. 3M™ Speedglas™ 100V DIN 8-12 Obličejovou ochrannou masku.)
    • Po připevnění nového dílu na karoserii automobilu srovnejte svařovací linky a body znovu pomocí 3M Cubitron™ II Roloc™ Kotouče nebo 3M Cubitron™ II Pásové brusky – v závislosti na přístupnosti daného místa.